Wednesday, December 17, 2008

Ada Apa dengan blog-cabuk-dan-tidak-kool Ini.

Bersempena dengan kunjungan ke-1500 pada tepat jam 1500 petang semalam, aku buat kajian secara rawak dari pelbagai sudut terhadap statistik blog-cabuk-dan-tidak-kool nih, dengan bantuan dia.

Kajian dari sudut kadar kunjungan setiap hari, biasa-biasa je. Aku bukannya artis popular yang ada kisah cinta agung untuk dijaja. Aku cuma orang kebanyakan yang sibuk-sibuk nak rasa macam kool boleh berblog macam orang lain jugak. Padahal aku sorang perempuan sugul yang tak kool langsung. Kononnya, nak jadikan blog nih macam biografi diri bila aku dah takde kelak. Boleh lah anak cucu cicit piut aku rujuk blog nih kalau-kalau diorang nak buat kerja kursus subjek Sejarah pasal salasilah keluarga. Itu pun kalau Blogspot masih bernyawa. Biar diorang tahu betapa pembosannya moyang diorang. Dah lah tak kool. Perasan jelita setiap masa. Memang sangat tak kool lah moyang aku. Kata cicit aku di dalam hati nya nanti.

Kajian dari sudut kata kunci, agak mengujakan sikit. Dari sini, aku boleh dapat tau macam mana orang kat luar sana, boleh terjumpa blog-cabuk-dan-tidak-kool nih dalam senarai hasil carian Google diorang. Macam bagus je rasa bila dapat bagi sesuatu kat orang lain. 'Sesuatu' dalam bentuk info yang bermanfaat. Walaupun cicit aku akan berkata di dalam hati, tak kool langsung lah blog moyang aku nih.


Antara kata kunci popular. Akibatnya, kamu terjelepuk masuk dalam blog-cabuk-dan-tidak-kool ini.


Gadis melayu cantik berkuku panjang.
Aku tak faham apa yang cuba disampaikan oleh orang nih. Adakah dia sedang mencari jodoh? Mencari jodoh di blog cabuk nih. Memang sangat tak kool lah. Mungkin dia impikan seorang gadis Melayu cantik. Impian lelaki Melayu tipikal. Tapi tang 'berkuku panjang' tuh dah membuat kan dia terkeluar dari kelompok lelaki Melayu tipikal tadi. Mungkin kah dia juga berkuku panjang? Nak cari pasangan yang sekufu dan se'kuku'. Tak pun dia ada salun yang ada khidmat manicure dan pedicure? Sedang cari model untuk iklan kan salun dia. Sudahnya, dia terjelepuk masuk dalam entri aku yang seram tuh. Dia bukan saja dapat info pasal gadis berkuku panjang, malahan berambut panjang, berbaju putih panjang dan mengilai panjang. Wah, satu pakej lengkap. Tahniah.


Pensyarah Kolej Swasta.
Sah-sah dia ni budak baru habis belajar, tengah cari kerjaya yang sesuai. Tak pun, budak yang ambil Sarjana Pendidikan, tapi tak posting-posting lagi, duduk menganggur habiskan duit laki macam aku. Dia terjelepuk masuk dalam entri pukal. Memang ada kekosongan jawatan di sebuah kolej swasta. Tapi bukan bagi jawatan pensyarah la. Harap maaf sebab mengecewakan anda. Blog ini memang tidak kool.


Baju SUPERBABY.
Ini mesti ibu-ibu kool yang gilakan baju kanak-kanak yang mempunyai tulisan-tulisan kool seperti "Mommy's Hero", "I am 100% Handsome" dan "I got it from My Mama" supaya anak-anak mereka kelihatan sangat kool ketika memakainya. Maaf ya ibu-ibu yang kool, blog ini tidak kool. Tiada baju bercetak tulisan kool di sini. Sila ke Mothercare. Mungkin mereka boleh bantu. Sebab mereka kelihatan sangat kool dari luar walaupun kedai jenama 'emak-emak'.


Jenama kuali yang bagus.
Dah lah blog ini cabuk dan tak kool. Sering dikunjungi 'emak-emak' pulak. Tapi emak-emak yang kool lah sebab nak beli kuali pun, siap buat research kat internet dulu. Dan Mak aku yang kool sebab pakai telefon bimbit yang jauh lagi kool dari aku, tolong aku jawab kan part nih. Dia kata, jenama kuali yang bagus, selain cap kuda belang, boleh juga cuba jenama Maxim yang tidak melekat. Ia sangat kool sebab boleh menggoreng tanpa minyak.


Resipi. Biskut Kuih momo. Resipi famos amos. Contoh biskut yang cantik untuk bertunang.
Biskut dan kek chef wan.
Baru teringat, walaupun aku tak berapa suka memasak, pernah jugak tulis entri pasal masak-memasak dulu. Siap dengan resipi dan cara membuatnya sekali. Berserta gambar-gambar ikut langkah-langkah cara membuat yang kelihatan macam kool sekali. Mungkin lepas nih, kalau goreng telur mata kerbau sekali pun, aku akan buat entri siap dengan gambar sekali. Tak sampai hati pulak nak kecewakan orang-orang yang gila cari resepi di blog cabuk yang tak kool nih.


Senarai hadiah sesuai untuk pengantin baru. Hadiah untuk pengantin.
Tak sangka pulak blog-cabuk-dan-tidak-kool nih dah jadi macam majalah Pengantin versi dalam talian. Patut aku boleh tuntut royalti dari orang-orang ini. Kalau kot-kot ada yang dapat hadiah sama macam yang tertera dalam nih masa kahwin nanti, kamu memang kool lah. Bukan. Bukan si pengantin. Jadi pengantin adalah tidak kool sebab hanya duduk atas pelamin, sambil senyum simpul, ambil gambar dan direnjis dengan air warna putih susu yang selama nih aku ingatkan air soya. Tapi kamu; si pemberi hadiah untuk pengantin tuh. Kamu memang kool sebab ikut kan tips dalam blog tidak kool nih.


Bunga rosette kahwin. Contoh gubahan hantaran meminang. Tema perkahwinan bajet. Cadar kahwin murah. Bekas telur surat khabar. Tema perkahwinan pink hitam Johor Baharu.

Kesimpulan yang aku boleh buat sendiri, hasil analisis kata kunci popular nih, menunjukkan ramai kalangan bakal pengantin yang terjelepuk masuk sini. Kesimpulan tersirat nya, masih ramai bakal pengantin di luar sana yang tercari-cari panduan khusus nak buat persediaan sebelum kahwin. Terutamanya yang perempuan lah kan. Orang lelaki peduli apa. Dia kisah kan pasal lafaz akad dan malam pertama je. Tak macam kita. Sampaikan ke pilihan warna tema pun boleh jadi sakit jiwa. Setiap benda nak diambil kira. Dari sekecik-kecik bunga telur, sampai la ke sebesar-besar pelamin. Orang perempuan nak kalau boleh, semuanya sesempurna yang mungkin. Ye la, ayat lazim orang nak kahwin... "seumur hidup sekali je."

Kesimpulan kali ketiga, ingat lepas ni kan, aku nak buat satu entri bersiri khas pasal alam perkahwinan. Sebab aku rasa, aku patut kongsi pengalaman dan perit jerih yang aku lalui sebelum dan selepas berkahwin. Aku pun pernah menggelabah macam orang-orang nih semua, bukak internet, beli majalah, cari idea gubahan la, fesyen baju, mak andam, persediaan kahwin dan segala macam lagi. Rata-rata yang aku jumpa, takde satu pun yang cerita secara terperinci. Tak ramai yang bercerita berdasarkan pengalaman sendiri. Sebaliknya hanya salin-dan-tampal dari mana-mana laman web ataupun majalah Pengantin sedia ada. Tak kool lah kan.

Satu lagi, asyik-asyik dengar cerita pasal kebaikan dan kebahagiaan alam rumah tangga la, kahwin tuh best la, perasaan cinta berputik tiap hari matahari menyinar burung berkicauan yadda yadda yadda. Sampaikan terlupa nak cerita tentang bahagian yang tak berapa best nak didengar dalam alam perkahwinan. Sebab kita pun sedia maklum, semua orang nak dengar cerita yang bagus-bagus je. Ye la. Hati sedang berbunga-bunga. Nak duduk singgahsana.

Tengok lah.

Mungkin tajuk entri bersiri tuh akan dinamakan sebagai Isu Bumper KAHWIN:______________.


"Bunyi tajuk sangat tak kool."


Akan berkata lagi cicit aku di dalam hati nya nanti.

2 comments:

  1. Erk? momo means haku ker ? Urm, naper key word tu tak masuk tempat aku plak. Siot je

    ReplyDelete

Tak baik marah-marah, tau. Cepat kedut nanti.